RSS

Töitä, töihin kävelyä ja kävelyä

03 Kes

Asetin itselleni vuoden alussa tavoitteeksi kävellä 1 500 kilometriä vuonna 2013. Huomenna paukahtaa 800 kilometriä rikki, joten yli puolivälin ollaan.

kavely

Reilu viikko sitten joka aamuinen työmatkakävelyni piteni reilulla kilometrillä, sillä siirryin firmassa toisen asiakkaan tiimiin ja tällä hetkellä koko tiimi tekee töitä asiakkaan toimistolla virallisen työnantajani tilojen sijasta. Nyt työmatkaa kertyy 7,2 kilometriä.

Uusi työpaikka on kivenheiton päässä Oxford Streetistä. Toimistotilat ovat aika hulppeat, mikä tietysti sopii kuvaan, kun kyse on yhdestä maailman menestyneimmistä yrityksistä (jonka nimeä en voi mainita sosiaalisessa mediassa, joten jääköön se siis tekemättä). Työnkuvani muuttui siinä mielessä, että teen projektinhallinnan (project management) sijasta nyt asiakashallintaa (account management), mikä toistaiseksi tuntuu vähemmän stressaavalta. Deadlinet ryskäävät herkeämättä kohti tässäkin työnkuvassa jatkuvasti, mutta omissa käsissä on vähemmän konkreettista vastuuta niiden toteutumisesta, kun itse teen vähemmän käytännön työtä kunkin projektin eteen. Tehtäväni on enemmänkin sitä, että patistan muita tekemään hommansa ajoissa ja pidän silmällä eri projektien vaiheita suhteessa lopulliseen aikarajaan.

Toisaalta joudu(i)n ikään kuin opettelemaan kokonaan uuden työn, sillä yhtään mikään ei toimi samoin kuin edellisen asiakkaani kohdalla, pienistä isoihin asioihin. Asiakkaan tuotteet ovat erilaisia. Mainonnan kieli on erilaista. Yrityskulttuuri on eri planeetalta. Ihmiset ovat kaikki uusia. En käytä projektinhallintajärjestelmää kuten ennen. Teen töitä eri palvelimella kuin ennen. Siirryin pöytäkoneesta läppäriin työn suuremman liikkuvuuden takia. Työtunnit kirjataan järjestelmään eri tavalla. Olen joutunut jopa opettelemaan sähköpostin hallinnan uudella tavalla: ei enää hoidettujen sähköpostien arkistointia alikansioihin pois edestä vaan kaikki sähköpostit on pidettävä Saapuneet-kansiossa, koska tässä tapauksessa tämä vain toimii paremmin — ja sähköpostivirta on niin suuri, että minulla menisi liian suuri osa päivästä viestien siirtelyyn, jos arkistoisin kaikki sähköpostit esim. projekteittain, kuten tein edellisen asiakkaan kohdalla jotta pysyin ajan tasalla hommien kanssa. Niinpä Saapuneet-kansiossani on tällä hetkellä noin 8 000 viestiä ja joka päivä tulee useampi sata lisää. Ylitsepursuavan inboxin kanssa on vain ollut pakko oppia elämään eikä parane suuremmin enää haikailla sen perään, että joskus Saapuneet-kansio oli minulle hyvin hoidettu ja trimmattu ”hoida nämä asiat tänään” -kansio. 😛

Vaikka toistaiseksi työ ei ole ollut stressaavaa, ensi viikosta alkaen seuraavat viisi viikkoa tulevat olemaan todella kiireisiä. Asiakas valmistelee uuden tuotteen lanseerausta (taikka muuta vastaavaa suurta tapausta — emme tiedä vielä mistä käytännössä on kysymys), mikä tarkoittaa tiivistä työtahtia ja pitkiä päiviä. Asiakas on lennättänyt luovat johtajansa ja editorinsa ympäri Euroopan kuukaudeksi Lontooseen tekemään töitä yhdessä saman katon alla. Projekti on ollut käynnissä suljettujen ovien takana jo reilun viikon, mutta meidän tiimimme siirtyy projektihuoneeseen vasta ensi viikosta alkaen. Projekti on ehdottoman salainen ja myös meitä sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus. Tästä syystä en tiedä projektin sisällöstä vielä mitään vaikka se samassa rakennuksessa jo pyöriikin. Ja sitten kun tiedän, siitä ei puhuta kuin oman tiimin sisällä ja tietysti asiakkaan kanssa — mutta vain niiden asiakaskontaktien kanssa, jotka projektihuoneessa seurana ovat.

Osa minusta odottaa sitä, että pääsen näkemään mitä tämä intensiivinen työskentely käytännössä on, sillä olen kuullut, että projektihuone on aivan oma maailmansa ja kun sieltä projektin päätyttyä kuoriutuu ulos, on erään kokeneemman kollegan mukaan ”muuttunut ihminen”. Toisaalta en odota pitkiä päiviä — työpäivien pituus on vähintään 10 tuntia kaikille projektiin osallistuville roolista riippumatta ja työviikot ovat vähintään kuusipäiväisiä. Tiimimme vetäjä teki edellisen vastaavan projektin ajan 16-tuntisia päiviä. Asiaan myös kuuluu, että jos työpäivä venyy ilta kymmeneen tai yli, saamme ottaa taksin kotiin ja asiakas maksaa. Joten pahimpaan on varauduttu asiakkaankin puolelta. Mutta vaikka pahin ja stressaavin skenaario toteutuisikin, kerran se vain kirpaisee. Vaikka sitten kirpookin sen viisi viikkoa putkeen.

Mainokset
 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : 03/06/2013 Kategoria/t: Harrastukset, Työ

 

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: